Toimintaa 2016

Hanhelan sukua oli koolla Mettosella

>> H.T.Hanhela
>> Haukipudas

Hanhelan Sukuseuran vuoden 2016 tapaaminen pidettiin 28.5. Onkamon Mettosella.

Sukuseuran puheenjohtaja ja sukututkimuksen harrastaja H. Tapio Hanhela kertoi Mettosella asuneista kolmesta eri suvusta. Jokaisen suvun jälkipolvissa on runsaasti henkilöitä, joiden sukunimi on Mettovaara.

Simo Simonpoika Häckman, joka oli entinen sotilas ja jonka syntymäpaikasta ei ole tietoa, tuli Haukiputaalle vaimonsa Kertun ja neljän lapsen kanssa Alatorniolta ilmeisesti v. 1753.

Juho Simonp Häckman raivasi uudisasukkaana Mettosen tilan, jonne hän asettui asumaan Priitan ja lasten kanssa v. 1785 tienoilla. Nyt Juholla on lähes 2600 jälkeläistä. Tuomas Juhonp (1767-1822) perheineen olivat ensimmäiset, joiden oma sukunimi oli Mettovaara ja joiden aikana tila sai rekisterinumeron 53.

Tuomas oli kahdesti naimisissa. Tuomaan ja Liisan poika Simo (1801-1888)peri puolet tilasta. Tuomaan ja Priitan poika Juho (1814-1867) peri toisen puolikkaan. Simo osti sittemmin myös tilan Hanhela Nro 52 v. 1836 ja muutti sinne, mutta ei vielä myynyt Mettovaara-osuuttaan. Myös Juho pysyi pitkään omistajana, vaikka asuikin enimmäkseen toisaalla.

Omistajien asuessa muualla Mettoselle tuli isännäksi Ylikiimingissä syntynyt Mikko Mikonp Soronen (1812-1868) vaimonsa Saaran ja lasten kanssa Kiimingin Kotajärveltä v. 1846. Mikon ja Saaran lapsista yksikään ei jäänyt asumaan Mettoselle, mutta kaikkien sukunimeksi vakiintui Mettovaara. Mikolla on yli 700 jälkeläistä.

Juho Tuomaanp Mettovaara myi v. 1866 puolikkaansa Matti Jaakonp Määtälle (1822-1913) ja Simo Tuomaanp Hanhela myi v. 1873 oman osuutensa Juho-Jaakko Jaakonp Määtälle (1817-1876) - tila siis siirtyi veljeksiltä veljeksille. Määtän veljesten isänisä Juho oli syntynyt Kempeleessä ja avioitunut vävytalokkaaksi Jokikylään Suutarilan tilalle. Matti ja Juho-Jaakko Mettovaaralla on kummallakin lähes 300 jälkeläistä.

Mettosen tilan asuinrakennus tuhoutui tulipalossa v. 1925. Kaksi Mettovaara-perhettä ja yksi Uitto-perhe, yhteensä yli 20 henkeä, joutuivat etsimään uudet asunnot. Asuinpaikkana Mettonen autioitui. Maailman kaikilla Mettovaaroilla näyttää olevan yhteys Mettoseen.

Asiasta kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä allekirjoittaneeseen osoitteella h.tapio.hanhela@gmail.com

Rantapohjan alkuperäinen juttu

Vuositapaaminen Mettosella 2016 kuvin ja sanoin

Tervetuloa Hanhelan Sukuseuran vuositapaamiseen lauantaina 28.5.2016 Mettoselle klo 13 alkaen

Kokoonnumme entisen Haukiputaan kunnan Onkamon kylän Mettoselle. Tältä asuinpaikalta Hanhelan suvun kantaisä Simo Tuomaanpoika Mettovaara (1801-1888) muutti 1830-luvulla tilalle Hanhela Nro 52.

Ajo-ohje Mettoselle, sukutapaamiseen 28.5.2016

Mettosella on pystyssä enää yksi pieni aitta, joten kokoontuminen tapahtuu ulkosalla. Jokaisen on huolehdittava itselleen sääolosuhteiden vaatima vaatetus ja muu mahdollinen varustus. Kumisaappaat ovat ehdottomasti suositeltavimmat jalkineet säästä riippumatta. Kaikki polut ovat osittain vaikeakulkuisia metsäpolkuja, "huonojalkaisille" hyvin hankalia.

Tapaamisen jälkeen on kotona paikallaan tehdä punkkitarkastus, koska punkkikausi on tuolloin meneillään ja punkkeja saattaa olla myös Mettosella.

Mettoselle ajelemme henkilöautoilla joko Majavakankaantien tai Sutelankujan kautta. Aja Kiiminkijoentietä (öljysorapintainen maantie nro 8460) Haukiputaan Jokikylään, josta jatkat matkaa Onkamontietä (savisorapintainen maantie) pitkin kohti Onkamoa.

Vaihtoehto 1: Aja Onkamontietä noin 1,5 km ja käänny oikeaan Jokivarrentielle. Tällä tiellä on pituutta noin 3,5 km eli se päättyy Matinpalon talon seudussa. Kun ajat tästä eteenpäin Majavakankaantietä, joka on metsäautotie, noin 1 km, alat olla perillä. Metsäautotieltä on kävelymatkaa perille noin 300 metriä. Kävelymatkan koko pituus riippuu siitä, kuinka kauas polun päästä auton joutuu pysäköimään.

Perillä ei ole erillistä pysäköintialuetta. Autot on pysäköitävä tienvarteen niin, että toiset autot pääsevät hyvin ohi. Kääntöpaikkoja löytyy, joten peruuttamalla sieltä ei tarvitse palata.

Vaihtoehto 2: Aja Onkamontietä noin 7,7 km ja käänny oikeaan Sutelankujalle. Aja noin 1 km, jolloin näet Sutelan pihapiirin rakennuksia. Ennen pihapiiriä on halkolanssi ja oikealla vanha pieni sorakuoppa, jonka reunalta lähtee viitoitettu polku koti Mettosta. Polkumatkaa on noin 1 km.

Ohjelma perillä Mettosella: Itse kukin nauttii omia retkieväitään. Jos olosuhteet ovat suotuisat, osallistujat voivat paistaa omia makkaroitaan. Rupattelun lomassa kerrotaan ja kerrataan, keitä Mettosella on milloinkin asunut.

Tervetuloa!
Hanhelan Sukuseura ry:n hallitus
Mahdolliset tiedustelut H. Tapio Hanhela, puheenjohtaja, h.tapio.hanhela@gmail.com , puh. 050 443 3067