Toimintaa 2010

Hyvät Hanhelan sukuseuran jäsenet!

Kesän sukutapaaminen: opastettu kiertoajelu lauantaina 14.8.2010 klo 13-16.

Kiertoajelun järjestää Go Arctic! -niminen yritys, joka toimii Oulussa Tiedekeskus Tietomaassa. Yritykseen voi tutustua tarkemmin Internetissä www.goarctic.fi

Sukuseuran kiertoajelun pohjana on "Oulusta pohjoiseen" -niminen 3 tunnin kiertoajelu, jota on muokattu sukuseuran toiveiden mukaan. Go Arctic! mainostaa tätä tuotettaan mm. seuraavin sanoin: "Matkaamme pätkän haitekkihaiveitä Oulusta pohjoiseen. Matkalla piipahdamme Linnanmaalla, joka tunnetaan Euroopan suurimmasta teknologiakeskuksesta ja Suomen toiseksi suurimmasta korkeakoulusta. Mutta on sitä ennenkin osattu: Pateniemessä oli niin mahtava laivavarvi, että siellä veistettiin sotalaiva itselleen Venäjän keisarille. Sitten sahattiin puuta onkasahalla, seelattiin maailman merillä ja saikattiin välipäivinä puttaalaisten kanssa. Nyt Haukiputaan kanssa aletaan, sillä siellä voi vaikka hypätä mäkeä, kokeilla liitokiekko-golfia ja nauttia operetista."

Oppaana toimii haukiputaalainen luokanopettaja Arja Uusi-Illikainen. Lähtö tapahtuu klo 13.00 Oulusta Tietomaan pysäköintialueelta Makasiinikadun varrella. Lauantaisin pysäköinti on maksutonta. Ajo-ohje Tietomaan P-alueelle löytyy Internetistä http://www.tietomaa.fi/vierailuinfo/ajo-ohje.html. Palaamme samaan paikkaan noin klo 16.

Linja-autoon sopii 50 matkustajaa. Paikat jaetaan sitä mukaa kuin osallistumismaksu on maksettu ja erillinen ilmoittautuminen tehty rahastonhoitaja Jouko Hanhelalle. Osallistumismaksu 10 euroa maksettava yhdistyksen tilille 553003-220751. Pankkisiirtoon merkittävä selvästi kenen tai keiden osallistumismaksusta on kyse. Ilmoittautuminen: puhelimella 044 031 2599 tai sähköpostilla joukohanhela@luukku.com. Maksaminen ja ilmoittautuminen viimeistään kesäkuun 4. päivänä.

Jos "maksavia asiakkaita" eli halukkaita on vähintään 70, yritämme järjestää toisenkin linja-auton oppaineen. Palautamme osallistumismaksun niille, jotka eivät mahdu mukaan.

Kiertoajelun jälkeen, mikäli säätila sallii, on vuorossa vapaamuotoinen ulkoilmapiknik omia eväitä nauttien läheisillä Hupisaarilla vaikkapa Kesäteatterin tuntumassa. Lähistöllä ovat mm. Merikosken kalatie eli lohiportaat ja Ainolan puiston Tuomenkukka-kahvila. Oulun Taidemuseo on avoinna klo 10-17 ja Tiedekeskus Tietomaa on avoinna klo 10-18, joten niissä voi käydä ennen kiertoajelua tai sen jälkeen. Molemmissa paikoissa on myös kahvila.

Tervetuloa!
H. Tapio Hanhela

Voit ladata kiertoajelukutsun itsellesi tästä linkistä pdf-tiedostona.

Sukutapaaminen 2010 toteutettiin kiertoajeluna lauantaina 14.8.2010 klo 13-16.

Opastettuun kiertoajeluun osallistui vajaa bussilastillinen sukuseuralaisia. Asiantunteva opas kertoi vanhaa ja uutta niin Oulusta kuin Haukiputaastakin. Matkalaiset saivat omin silmin nähdä, kuinka uutta ja uudenaikaista rakennetaan vanhan ja säilytettävän rinnalle.

Reitin varrella olivat mm. Oulun yliopisto, Teknologiakylä, Pateniemen sahamuseoalue, Virpiniemi merenranta-asuntoineen ja Haukiputaan kirkonkylä. Kahvittelutauko oli Kellon Kiviniemen kalasatamassa, jossa oli sopiva hetki haistella merituulta ja meren tuoksua. Norsikin saattoi rannassa tuoksua tai haista...

Suolamännyntien varrella on Suolamänty, yksi harvoista Oulun rauhoitetuista puista. Suolamännyn tarina on mielenkiintoinen. Jos Virpiniemeen olisi rakennettu kaikki, mitä sinne on ehdotettu rakennettavan, siellä ei varmaan olisi enää ollutkaan tilaa liikuntaopistolle ja golf-kentälle.

Kellolaisista ja norsivellistä on väännetty monta sanontaa, esim. "Ryystää ku kellolainen norsivelliä." Lisää näitä kellolaisiin liittyviä sananparsia osoitteessa http://www.kirjastovirma.net/haukipudas/sananparsia/kellolaisista

Haukiputaalaisia sananparsia on roppakaupalla osoitteessa http://www.kirjastovirma.net/haukipudas/sananparsia/

Kesän 2010 jälkeen onkin vuorossa kesä 2011 - ja uusi sukutapaaminen.

Ote Joni Skiftesvikin novellista "Suolamänty"

Juho kumarsi ja lähti. Koko matkan ulko-ovelle asti kauppaneuvos Bergbom kulki hänen perässään ja hoki, ettei Hakalax saa missään nimessä kaataa sitä suurta mäntyä, muuten tulee isot vahingot, loppuu jauhot kaupunkilaisten ja maaseudun ihmisten ja vielä ylimaiden surkimustenkin laareista, tulee nälänhätä ja ihmiset kuolevat ja kaikki, koko kauheus johtuu Hakalaxin rantamännyn kaatamisesta.

Rahtimies ajoi kärrynsä päärakennuksen eteen, melkein porrashakojen päälle. Juho tuli portaille.
Rahtimies sanoi: - Päripummi käski tuoda tuon viljasäkin.
Juho kurkisti kärryihin. Hän mittaroi säkin suuruutta.
- Iso on, mutta ei kelpaa. Vie takaisin ja sano Päripummille, että suolaa sen olla pitää. Valpuri oli ilmaantunut ulko-ovelle.
- Senkin saat sanoa Päripummille, että kovasti tahkosivat Hakalaxilla kirveitä ja terottivat justeeria!

Mies ajoi pihasta pois. Hän aukoi itse veräjänsä ja pani perässään kiinni. Iltapäivällä rahtimies toi suolatynnyrin. Kun se oli nostettu puohiin, Valpuria alkoi kovasti naurattaa. Juholle hän supatti: - Meillä se on oma suolamänty. Johon Juho lisäsi: - Ja äkäinen emäntä.